GURU-GURU SKKK1 2022

GURU-GURU SKKK1 2022

Feb 19, 2014

TERAPI KUDA MURID-MURID PPKI

"MENGGEMILANGKAN AKADEMIK"

19 FEB 2014 - PPKI SK KUBANG KERIAN 1



 
Aktiviti Terapi Berkuda murid-murid PPKI SKKK1, telah mula diadakan pada minggu ini untuk sesi 2014 bertempat di Yayasan Orang Upaya Yokuk, Penkalang Chepa Kota Bharu. Aktiviti ini diadakan satiap minggu bergilir-gilir dengan terapi air.

Terapi dalam Pendidikan Khas adalah salah satu kaedah untuk membantu seseorang murid untuk bergerak balas terhadap sesuatu aktiviti atau kemahiran. Ia bertujuan untuk membantu murid- murid berkeperluan khas dalam mencapai perkembangan dari segi kognitif, emosi, sosial dan psikomotor. Program ini adalah selaras dengan Akta Pendidikan 1996, Peraturan- peraturan (Pendidikan Khas) 1997 Bahagian II 3(2) yang menyatakan ‘guru- guru boleh mengubah suai kaedah atau teknik pengajaran dan pembelajaran, masa bagi aktiviti dan susunan aktiviti, mata pelajaran dan bahan bantu mengajar bagi  mencapai tujuan dan matlamat Pendidikan Khas’

Matlamat utama Program ini diadakan adalah untuk membantu murid- murid berkeperluan khas meningkatkan nilai- nilai dalam aspek kehidupan serta meneruskan proses perkembangan diri yang lebih baik ke arah kedewasaan yang mantap.

Objektif utama aktiviti ini diadakan setiap minggu adalah :-
  • Membolehkan murid meningkatkan perkembangan fungsi kognitif, emosi, sosial dan psikomotor murid bermasalah pembelajaran.
  • Melatih murid- murid khas bermasalah pembelajaran menguasai kemahiran- kemahiran tertentu yang bersesuaian dan berkaitan dengan kehidupan seharian. 
  • Mewujudkan suasana persekitaran pembelajaran yang ceria dan menyeronokkan.

No comments:

PENAFIAN

SK Kubang Kerian 1 TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB di atas apa-apa kerugian atau kehilangan yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman ini. Sekian, harap maklum. Terima kasih.
SK KUBANG KERIAN 1.

PERINGATAN UNTUK BAHAN SALINAN

Semua bahan dan maklumat dalam laman blog ini tidak dibenarkan menyalin atau diterbitkan semula, disimpan dalam cara yang boleh digunakan lagi, atau pun dipindahkan, dalam sebarang bentuk atau dalam sebarang cara tanpa izin terlebih dahulu daripada admin http://skkubangkerian1.blogspot.com kecuali telah dinyatakan untuk dikongsi bersama.Sekian terima kasih.